You are currently viewing Od gry do książki: 5 tytułów dla graczy

Od gry do książki: 5 tytułów dla graczy

Wbrew pozorom gry komputerowe nie są rozrywką, której mężczyźni oddają się zdecydowanie częściej od kobiet. Badania wskazują, że społeczność graczy jest niemal równo podzielona pod względem płci. Niemniej jednak to mężczyźni są grupą, która zgodnie z różnymi raportami zdecydowanie rzadziej sięga po książki. Warto wykorzystać zainteresowanie grami, aby zachęcić do czytania – zwłaszcza, że światy gier i książek przenikają się. Powstają gry na podstawie książek, ale także książki na podstawie gier. Jakie 5 tytułów dla graczy warto polecić mężczyznom (i chłopcom) chętnie odwiedzającym bibliotekę ze względu na możliwość zagrania np. na konsoli?

5 książek, które zainteresują fanów gier wideo

Andrzej Sapkowski, saga o Wiedźminie

Okładka książki "Miecz przeznaczenia"Żadna inna pozycja nie mogłaby otwierać tego rankingu. Trzy części komputerowej gry CP Projektu opartej na świecie i postaciach wykreowanych przez Andrzeja Sapkowskiego przyniosły Wiedźminowi międzynarodową sławę. Trzecia część gry „Wiedźmin: Dziki Gon”, którą kupiło ponad 30 milionów graczy, uznawana jest za najlepszą grę z gatunku RPG, jaka kiedykolwiek powstała.

Wszystkie części gry mają wyjątkowo rozbudowaną warstwę narracyjną, ciekawe postaci, przemyślane dialogi, charakterystyczny humor i zaskakujące zwroty akcji. Pod tym względem bardzo przypominają książki z sagi o Wiedźminie. To powinno zdecydowanie ułatwić graczom, którzy dotychczas nie czytali zbyt wielu książek, wejście w literacki świat Białego Wilka! A jeśli 5-tomowa saga miałaby okazać się zbyt angażującym czytelniczym wyzwaniem, na początek warto sięgnąć po świetne zbiory opowiadań z Wiedźminem Geraltem w roli głównej.

różni autorzy, książki z serii „World of Warcraft”

Okładka książki "Cisza przed burzą"Seria Warcraft została zapoczątkowana dokładnie w połowie lat 90. Wtedy mało jeszcze znana firma Blizzard wydała grę strategiczną „Warcraft: Orki i ludzie”. Zgodnie z tytułem rozgrywająca się w przypominającym średniowiecze świecie gra opowiadała o zmaganiach ludzi z rasą orków, przypominających gobliny, zielonych stworów. Współcześnie Warcraft to nie tylko seria gier strategicznych, ale także film kinowy, seria komiksów, wirtualny świat „World of Warcraft” oraz seria książkowa na jego podstawie.

Kogo wciągnie pierwszy z cyklu „Krąg nienawiści”, ten może liczyć na długie godziny spędzone w świecie Warcrafta, bowiem cykl liczy już ponad 20 książek.

różni autorzy, książki ze świata „Assassin’s Creed”

Okładka książki "Assassin's Creed Renesans"Pierwsza gra z serii Assassin’s Creed ukazała się w 2007 r. Od tamtego czasu gry opowiadające o toczącej się na przestrzeni dziejów i cywilizacji walce asasynów z zakonem templariuszy kupiło ponad 100 milionów graczy. Powstały komiksy, film kinowy oraz cykl powieści. Na sukces gier wpływ miała interesująca fabuła, która łączy czasy historyczne i współczesne. A także piękna grafika i możliwość wirtualnego odwiedzenia ciekawych miejsc i czasów. W kolejnych częściach gracze eksplorowali m.in. XV-wieczną Florencję, XIX-wieczny Londyn i starożytną Grecję.

Książki z serii Assassin’s Creed najbardziej spodobają się fanom serii, bowiem dość mocno trzymają się materiału źródłowego, to znaczy gier, na których zostały oparte. Dla czytelników, którzy dotychczas nie zetknęli się z wirtualnym światem asasynów, mogą okazać się zbyt mało wyraziste. Jednak dla graczy to świetne wprowadzenie do czytelniczego świata!

Max Brooks, „Minecraft Wyspa”

Okładka książki "Minecraft Wyspa"Minecraft – niemal każdy słyszał ten tytuł, w który zagrywają się nie tylko dzieci i nastolatki, ale także dorośli gracze. Otwarty świat zbudowany z kloców, który można eksplorować, gdzie trzeba poszukiwać surowców, budować i walczyć o przetrwanie nie oszałamia grafiką. Wykorzystuje jednak mechanizmy angażujące graczy w sposób doprowadzony do perfekcji. Fani Minecrafta potwierdzą, że od rozrywki trudno się oderwać.

Ogromna kariera Minecrafta sprawiała, że na rynku dostępne są nie tylko gry (w tym mobilne), ale także serial, dedykowana seria kloców Lego i inne zabawki oraz mnóstwo książek. Są wśród nich albumy z naklejkami, zestawy map wirtualnego świata, poradniki dla graczy, a także…  powieści! Jedną z nich jest „Wyspa” Maxa Brooksa. Bohater książki budzi się jako rozbitek na nieznanej wyspie, gdzie wszystko zbudowane jest z sześcianów. Pozycja zarówno dla fanów świata Minecrafta, jak i dla wszystkich, którzy chcieliby go lepiej rozumieć.

Cullen Bunn, Miguel Valderrama, komiks „Trauma Team”

Okładka komiksu "Trauma Team"O świecie Cyberpunka zrobiło się głośno w 2020 r., kiedy premierę miała polska gra, na którą czekał cały świat – „Cyberpunk 2077”. Jest to ciekawy przykład gry komputerowej, która powstała na podstawie gry fabularnej RPG. Oczywiście konwencja cyberpunka jest obecna w literaturze s-f przynajmniej od lat 80. XX w., ale wstępem do czytelniczego świata może być także powieść graficzna. Tak nazywane są zamknięte opowieści w konwencji komiksu, które podejmują zwykle poważniejszą od komiksów tematykę i mają znaczną ilość stron. Przykładem jest „Trauma Team”, której bohaterką jest pracownica elitarnej jednostki bojowo-medycznej. Gracze rozpoznają od razu charakterystyczne elementy stechnicyzowanego, mrocznego świata przyszłości.

Chcesz zorganizować w swojej bibliotece szkolenie „Gry wideo – jak animować czytelnictwo wśród gamerów„? Wypełnij poniższy formularz, a my odezwiemy się do Ciebie!